Ser Bursztyn ze Skarbów Serowara kończy już 15 lat
Ser Bursztyn ze Skarbów Serowara kończy już 15 lat

Ser Bursztyn ze Skarbów Serowara kończy już 15 lat

Opublikowany

Delikatny smak, wyrazisty aromat, wyczuwalne kryształki, ręczna pielęgnacja oraz sześciomiesięczny okres dojrzewania składają się na wielkie dzieło polskiego serowarstwa, jakim jest ser Bursztyn. W tym roku mija 15 lat od kiedy powstała jego pierwsza receptura. Uznawany jako absolutna arystokracja wśród serów. To jeden z najcenniejszych Skarbów Serowara z Radzynia Podlaskiego.

___dsc6809.jpg
Z wytwarzania serów słynie głównie Francja czy Szwajcaria, ale Polska również może pochwalić się produkcją wysokiej jakości wyrobów serowarskich. Ideą marki Skarby Serowara jest tworzenie wspaniałych serów długodojrzewających, które swoją jakością i smakiem dorównywałyby serom cieszącym się uznaniem na całym świecie. Marka od lat zajmuje się produkcją trzech unikatowych serów: Szafira, Rubina i Bursztyna. Flagowym produktem jest ten ostatni – ser Bursztyn, który pojawił się na rynku polskim jako pierwszy. To on przecierał szlaki polskiego serowarstwa z najwyższej półki, zaspakajając najbardziej wyszukane gusta Polaków, a nawet śmiało można powiedzieć konsumentów na całym świecie.
Trochę historii 
Jego początki sięgają roku 2002. Spółdzielnia dążyła do tego, aby poszerzyć ofertę produktów mleczarskich i wprowadzić na rynek polski takie sery, które zachwycą Polaków, będą wyjątkowe, o nieznanym dotąd smaku i gatunku.
Bursztyn w marce Skarby Serowara jest od 2014 roku<br>

Bursztyn w marce Skarby Serowara jest od 2014 roku

Szata graficzna Bursztyna, która istniała do 2014 roku<br>

Szata graficzna Bursztyna, która istniała do 2014 roku

Pierwsza szata graficzna Bursztyna<br>

Pierwsza szata graficzna Bursztyna

Po sukcesach Radamera chcieliśmy  podjąć się nowego wyzwania, którym okazał się Bursztyn – wyjaśnia Emilia Pożarowszczyk, kierownik marketingu i PR ze Spółdzielczej Mleczarni Spomlek

Praca nad jego jakością i smakiem zaangażowała serowarów w radzyńskiej mleczarni, a w międzyczasie szukano pomysłu na nazwę. Początkowo postawiono na imię „Koneser”, zaproponowane przez jedną z zatrudnionych w spółdzielni osób. Jednak okazało się, że taka nazwa już istnieje. Wybrano więc drugą propozycję – Bursztyn –  którą ser szczyci się do dzisiaj.

A że podobieństwo doskonałości sera i kamienia tkwi w ukształtowaniu przez czas i naturę, nazwa okazała się idealna – dodaje Emilia Pożarowszczyk.  

Jak powstaje Bursztyn 
Ten szlachetny produkt powstaje poprzez wytrącane z mleka tłuszczu i białka w postaci skrzepu, który potem poddawany jest dalszej obróbce. W kotle serowarskim dodaje się do mleka wyselekcjonowany szczep serowarski, którego rodzaj jest strzeżoną tajemnicą każdego serowara. Następnie produkt jest formowany i kierowany do solanki, gdzie nabiera smaku. Czas działa na korzyść sera: to właśnie w dojrzewalni jego smak nabiera szlachetności i wyrafinowania, a w przypadku Bursztyna wynosi on minimum 6 miesięcy. W czasie dojrzewania zachodzą liczne procesy fizykochemiczne i mikrobiologiczne, podczas których zachodzi proces rozkładu struktur białek, do prostszych postaci, łatwo przyswajalnych przez człowieka. Efektem tego są wyczuwalne w serze kryształki. Podczas tego procesu ważna jest również jego  pielęgnacja, która zwłaszcza w początkowych dniach leżakowania jest bardzo pracochłonna. Bursztyn masowany jest  specjalnymi pastami przez pielęgniarki, a  wszystko po to, aby mógł  zyskać niepowtarzalny smak i zapach.  Znaczenie ma nie tylko ilość masaży wykonywanych ręcznie przez pracowników, ale także częstotliwość przewracania sera oraz… drewno, na którym produkt leżakuje. Te czynniki mają decydujący wpływ na późniejszy, niepowtarzalny smak i aromat dzieła serowarskiego. Wszystko to składa się na wyjątkowość tego sera.
Bursztyn w liczbach 
W drugiej połowie 2004 roku Bursztyn pierwszy raz trafił do nowoczesnego kanału dystrybucji, a już w październiku tamtego roku została zrealizowana pierwsza sprzedaż eksportowa. Początkowo produkcja sera wynosiła 20 ton, a już w roku 2009 wzrosła do 100. Najlepszym okresem sprzedaży były lata 2014–2015, kiedy liczba sprzedanego sera oscylowała wokół 500 ton. Ten poziom utrzymuje się do dzisiaj.
z wami.jpg
Obchodzenie 15-lecia powstania sera Bursztyn pokazuje, jak bardzo Polacy doceniają jego unikalny smak. Na dobre zadomowił się na naszych stołach. Dlatego warto pamiętać, że w Polsce możemy pochwalić się niejednym bursztynowym skarbem!
***
Skarby Serowara to najlepsze sery długodojrzewające  w Polsce. Smakiem i jakością dorównuje najbardziej znanym europejskimserom, pochodzącym ze Szwajcarii, Holandii, Włoch czy Francji. Bursztyn, Rubin i Szafir to prawdziwe Skarby Serowara. Należą do gatunków serów długodojrzewających, które stanowią prawdziwą serową arystokrację. Wytwarzane są tradycyjnymi metodami, ich smak zawdzięczamy mleku najlepszej jakości, pochodzącemu z wyselekcjonowanych gospodarstw, nowoczesnej technologii, doświadczeniu i recepturze wypracowanej przez serowarów z Radzynia Podlaskiego. To wszystko sprawia, że Bursztyn, Rubin i Szafir są markami polskich serów długodojrzewających cenionymi przez smakoszy, recenzentów kulinarnych i branżę serowarską.

Kopiuj tekst

Udostępnij

Powiązane artykuły
Bursztyn Szefa i Szafir Szefa – nowe produkty dla HoReCa

temu

Premierę nowych serów odbędzie się podczas Kongresu Szefów Kuchni. Bursztyn Szefa i Szafir Szefa to wyjątkowe produkty, które mają szansę podbić serca szefów kuchni i ich gości. Ich walory będzie można poznać wyłącznie w dobrych, polskich restauracjach.
Ser Bursztyn przyprawi Noc Restauracji swoim smakiem

temu

Producent sera długodojrzewającego Bursztyn - Spółdzielcza Mleczarnia Spomlek z Radzynia Podlaskiego – weźmie aktywny udział w tegorocznej edycji „Noc Restauracji – Smaki Polski 2018”. Walory sera Bursztyn zostaną wykorzystane przez topowych szefów kuchni
Czas dobrego sera i wina w Sandomierzu

temu

Podczas tegorocznego festiwalu „Czas dobrego sera i wina” powodzeniem cieszyły się Skarby Serowara Spółdzielczej Mleczarni Spomlek, które nie miały sobie równych.  Impreza już na stałe wpisała się do kalendarza imprez, odbywających się na terenie sandomierskiego rynku i co roku przyciąga tłumy smakoszów oraz znawców produktów serowarskich.
Sukces sera Bursztyn na targach Mazury HoReCa

temu

Współpraca z Klubem Szefów Kuchni zaprocentowała zainteresowaniem branży.Cieszący się ogromnym uznaniem konsumentów ser Bursztyn, uświetnił swoją obecnością branżowe targi Mazury HoReCa, jakie miały miejsce w dniach 17-18 kwietnia w Expo Mazury w Ostródzie.. Produce
Na Twój adres e-mail została wysłana prośba o potwierdzenie subskrypcji.
Potwierdzając subskrypcję wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w celu otrzymywania treści publikowanych w serwisie.